KÖPVILLKOR

Allmänt 

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Mervärdesskatt

Alla priser är inklusive moms.

Leveranssätt

De fraktsätt som erbjuds varierar beroende på hur skrymmande din order är samt var i Sverige du befinner dig. Större möbler kan komma att levereras på pall av vald speditör och hanteras som övrigt emballage av dig som kund.

Mindre försändelser (kortare än 1,75 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med Postnord eller DHL och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.

Vi förbehåller oss rätten att välja leveranssätt. Detta kan innebära att vi i närområdet väljer att köra ut leveransen med egen personal och bil. Vänligen observera att även vid detta leveranssätt i egen regi ingår inte inbärning och/eller montering, utan detta kan köpas som tilläggstjänst.

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Avbeställning vid onlineköp

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse härom från oss. Efter denna tidspunkt är du skyldig att ta emot leveransen. Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.

Ångerrätt vid onlineköp

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjas under ångerfristen med ditt samtycke, om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas (exempelvis beställningsvaror), om förseglingen brutits. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas i nyskick.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du skicka ett skriftligt meddelande till oss, lämpligen via e-post. Vi tar därefter ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att mottaga ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Observera att du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. Observera också att det enligt lag är du som ska betala fraktkostnaderna.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 10 dagar räknat från dagen då vi mottagit återförsändelsen, förutsatt att du inte använt varan och den returneras i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.

Leverans & frakt

Vi kan ordna leveranser inom hela Sverige samt till utlandet i vissa fall. Köpare ansvarar för att den köpta möbeln med lätthet går in genom dörrar, trappor och trapphus. Skulle liftanordning behöva hyras, ansvarar köpare för beställning av och kostnad för denna. Vi ombesörjer inte leveranser där möbler ska upp i spiraltrappor. 

Reklamationer 

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan inom 3 år från du tog emot varan och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.

Reklamationer ska återsändas, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet. Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan, men vi återbetalar inte eventuella frakten.

Information och bilder

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Bilder i vår webbutik ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

För privatpersoner har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Information om material

TYG

Vid användning ansamlas fibrer på tygets yta, som när de gnids mot varandra kan bilda noppor på tygets yta. Detta är karakteristiskt för tyger som består av en sammansättning av naturfibrer eller har en lösare bindning. Noppor kan också orsakas av att andra textilier, som till exempel fibrer från kläder, fastnar på tygets yta.

Att ta bort noppor är en del av möbelns normala skötsel, men noppbildning kan även förhindras genom att vårda möbeln. Dammsug tygets yta med ett textilmunstycke, utan att gnugga. Detta tar bort överflödiga fibrer från tygets yta och förhindrar att de fastnar på tyget. Noppor och lösa fibrer kan också enkelt tas bort från tygets yta med en noppborttagare. Genom att avlägsna nopporna blir tyget snyggt, utan att skada tygets struktur.

Med färgens ljusäkthet menas hur väl tygets färg klarar av att utsättas för solljus. Det är oundvikligt att färgen på tygerna bleks med tiden. Därför lönar det sig att skydda tygerna från direkt solljus.

Färgskilnader i tyger från olika stycken och färgbad är oundvikligt för alla textilier. Därför kan det hända att tygets färg skiljer sig en aning från färgkartan. Då man beklär en möbel måste man därför se till att allt tyg som används är från samma stycke eller från samma färgbad.

LÄDER

Läder är ett material med naturliga färgskiftningar och variationer. Typiska egenskaper och naturliga märken som kan förekomma på sadelläder, anilinläder och semianilinläder: Insektsbett, ärr, halsveck, fettstrimmor, skönhetsfläckar, hudhår, färgvariationer mellan olika hudar och även på samma hud, variation i den naturliga ådringen mellan olika hudar och även på samma hud.

Textilfärger från icke-färgbeständiga kläder kan fläcka lädertyper med naturliga ytor (anilinläder, semianilinläder, sadelläder) och kan orsaka en permanent missfärgning av lädret. Placera aldrig läder alldeles intill värmekällor eller i direkt solljus. Detta kan försämra lädrets kvalitet. Om lädret behöver specialbehandling ska du använda vegetabilisk läderkräm eller andra naturliga vegetabiliska produkter.

TRÄ

Trä är ett livfullt och slittåligt naturmaterial. Ingen möbel är den andra lik, just för att varje enskilt träd lämnar sitt alldeles personliga avtryck på varenda möbel. Virke från ett och samma träslag kan få helt olika betingelser beroende på var och på vilket sätt trädet har växt. Och även efter att trädet har fällts och sågats till virke, så fortsätter naturmaterialet att påverkas av den omgivandemiljön. I och med att trä reagerar på fukt och temperatur så lever det nämligen i takt med årstiderna. Trä tar upp vatten när luften är fuktig och avger vatten när luften är torr. Det är därför det rör sig. Eftersom trä är ett levande material så kommer det att röra på sig, dvs krympa eller svälla, beroende på luftfuktigheten.

Rörelserna avtar med tiden, men de upphör aldrig helt. Trä ser inte likadant ut i alla möbler och man ska därför förvänta sig färg- och nyansskillnad även om samma träslag används.

» Placera inte möbler av massivt trä i starkt solljus, mot värmeelement eller i utrymmen där det förekommer kraftiga värme- och fuktväxlingar.
» Använd underlägg till heta kastruller, krukor och dylikt som ställs på träytor.
» Torka direkt upp vätska som spills.
» Kontrollera då och då att monteringsbeslag och skruvar är väl åtdragna.

Tänk på att iläggsskivor (till matbord) som inte används kontinuerligt kommer att få en avvikande kulör mot bordsskivan på grund av slitage och att trä åldras/mörknar/skiftar färg över tid.

LAMINAT

Ytan på laminat är inte helt slät och mindre avvikelser är en del av materialet. Färgen kan skilja sig något från färgproverna.

Laminat får aldrig rengöras med produkter som innehåller slipmedel eller med olämpliga produkter som sandpapper och stålull. Undvik att använda sura eller basiska produkter eftersom de kan missfärga ytan och efterlämna märken. Använd inte möbelpolish eller vaxbaserade rengöringsmedel eftersom de ger ett klibbande skikt på ytan. Undvik produkter som innehåller svavel vid daglig rengöring eftersom de efterlämnar en hinna på ytan.